Köpt traktor, lastmaskin/hjullastare/frontlastare eller annat motorredskap med fel?
Guide steg för steg – Så här gör du för att reklamera traktorköpet
Steg 1
Steg 1 efter att du har upptäckt fel på den traktor eller det motorredskap du har köpt är att klaga till säljaren. På juridiskt språk heter det att du reklamerar fel i varan. En reklamation innebär att du berättar för säljaren vilka fel du har upptäckt och att du anser att säljaren av traktorn/maskinen ansvarar för felen. Det är inte tillräckligt att endast i allmänna ordalag klaga på varan.
Du bör sätta ut en svarstid i reklamationen – 10 dagar kan vara lämpligt i normalfallet.
Det är viktigt att du reklamerar på ett sätt som är läsbart i efterhand så att du kan bevisa att reklamation har skett. Det enklaste är vanligtvis att skicka ett e-postmeddelande till säljarens uppgivna e-postadress. Det kan i vissa situationer vara bättre att skicka ett rekommenderat brev.
Tänk på att reklamation ska ske inom skälig tid från det att du har upptäckt fel. Det innebär att du inte bör ödsla någon tid, utan omedelbart reklamera till säljaren.
Läs mer om vilka fel som anses vara fel i juridisk mening på traktorer, lastmaskin/hjullastare/frontlastare och likande motorredskap/maskiner.
Steg 2
Om säljaren vägrar godta din reklamation, eller inte vidtar någon åtgärd, är det dags att dokumentera felen på traktorn genom att låta en oberoende verkstad felsöka och skriva ett utlåtande. Desto mer specialiserad och etablerad verkstaden är på aktuellt område, desto tyngre väger deras utlåtande. På detta sätt kan du bevisa att det faktiskt är fel på traktorn och vad felen konkret innebär. Du får normalt även ett underlag angående reparationskostnaden. Underlaget hjälper dig att avgöra om du bör gå vidare med en juridisk process genom att anlita jurist/advokat. Det kan vara en god idé att skicka utlåtandet till säljaren som ett sista försök att göra upp i godo.
OBS: Vidta inga åtgärder som går utöver felsökning, t.ex. reparationsåtgärder, innan det står helt klart att säljaren fått full kännedom om fel och tydligt avböjt möjligheten att åtgärda fel.
Steg 3
Om du trots att du utrett felet och tillställt säljaren dokumentation på felet/felsökning inte når en uppgörelse med säljaren kan du ta hjälp av oss. Juristbyrån Din Juridik är experter på köprättsliga och tekniska tvister.
Ditt krav bör uppgå till minst ett halvt prisbasbelopp (26 750 kr för år 2023). Om ditt företag omfattas av rättsskyddsförsäkring gör vi anmälan dit och försäkringen täcker då normalt övervägande delen av arvodet. Läs mer om priser eller kontakta oss.
Antal vunna eller förlikta mål
Eftersom vi inte tar oss an fall där vi bedömer att klienten har ringa möjlighet till framgång kan vi stoltsera med 9 av 10 vunna eller förlikta mål inom köprättslig juridik.
- Övrig civilrättslig och offentligrättslig juridik
- Köprättslig juridik
Experter på köprätt
Vi lägger ungefär 75 % av vår arbetstid på köprättslig juridik. Du kan således vara trygg i att detta är vårt specialistområde.
- Domstolsprocess
- Tredskodom eller av motparten medgivet krav
Oftast lösning utan rättegång
I över 50 % av fallen löser vi fallet utan att det behöver gå till huvudförhandling och dom. Till exempel genom att motparten medger kravet eller får en så kallad tredskodom mot sig.