Köpt traktor, lastmaskin/hjullastare/frontlastare eller annat motorredskap med fel?

Guide steg för steg – Så här gör du för att reklamera traktorköpet

 

Steg 1

Steg 1 efter att du har upptäckt fel på den traktor eller det motorredskap du har köpt är att klaga till säljaren. På juridiskt språk heter det att du reklamerar fel i varan. En reklamation innebär att du berättar för säljaren vilka fel du har upptäckt och att du anser att säljaren av traktorn/maskinen ansvarar för felen. Det är inte tillräckligt att endast i allmänna ordalag klaga på varan.

Du bör sätta ut en svarstid i reklamationen – 10 dagar kan vara lämpligt i normalfallet.

Det är viktigt att du reklamerar på ett sätt som är läsbart i efterhand så att du kan bevisa att reklamation har skett. Det enklaste är vanligtvis att skicka ett e-postmeddelande till säljarens uppgivna e-postadress. Det kan i vissa situationer vara bättre att skicka ett rekommenderat brev.

Tänk på att reklamation ska ske inom skälig tid från det att du har upptäckt fel. Det innebär att du inte bör ödsla någon tid, utan omedelbart reklamera till säljaren.

Läs mer om vilka fel som anses vara fel i juridisk mening på traktorer, lastmaskin/hjullastare/frontlastare och likande motorredskap/maskiner.

Steg 2

Om säljaren vägrar godta din reklamation, eller inte vidtar någon åtgärd, är det dags att dokumentera felen på traktorn genom att låta en oberoende verkstad felsöka och skriva ett utlåtande. Desto mer specialiserad och etablerad verkstaden är på aktuellt område, desto tyngre väger deras utlåtande. På detta sätt kan du bevisa att det faktiskt är fel på traktorn och vad felen konkret innebär. Du får normalt även ett underlag angående reparationskostnaden. Underlaget hjälper dig att avgöra om du bör gå vidare med en juridisk process genom att anlita jurist/advokat. Det kan vara en god idé att skicka utlåtandet till säljaren som ett sista försök att göra upp i godo.

OBS: Vidta inga åtgärder som går utöver felsökning, t.ex. reparationsåtgärder, innan det står helt klart att säljaren fått full kännedom om fel och tydligt avböjt möjligheten att åtgärda fel.

Steg 3

Om du trots att du utrett felet och tillställt säljaren dokumentation på felet/felsökning inte når en uppgörelse med säljaren kan du ta hjälp av oss. Juristbyrån Din Juridik är experter på köprättsliga och tekniska tvister.

Ditt krav bör uppgå till minst ett halvt prisbasbelopp (26 750 kr för år 2023). Om ditt företag omfattas av rättsskyddsförsäkring gör vi anmälan dit och försäkringen täcker då normalt övervägande delen av arvodet. Läs mer om priser eller kontakta oss.

Kontakta oss

Upp till 10 minuter kostnadsfritt

Kontakta oss redan idag genom att ringa 08-189 891 för att diskutera ditt juridiska problem och förutsättningarna för att driva ditt ärende framåt med hjälp av oss. Vi ger dig upp till 10 minuters kostnadsfri inledande rådgivning över telefon*. Du kan också skicka e-post till info@d-jur.se. Notera att du i många fall kan ha rätt till rättsskydd i din försäkring som kan täcka en stor del av kostnaderna för att anlita oss.

*Förutsatt att ditt ärende bedöms rimligt att driva juridiskt. Observera att vi inte kan hjälpa till i tvister som handlar om krav på mindre än ett halvt prisbasbelopp (= cirka 30 000 kr) på grund av att dessa handläggs som småmål och inte kan täckas av försäkring. Vi kan heller inte svara på frågor kopplade till sådana tvister.

Antal vunna eller förlikta mål

Eftersom vi inte tar oss an fall där vi bedömer att klienten har ringa möjlighet till framgång kan vi stoltsera med 9 av 10 vunna eller förlikta mål inom köprättslig juridik.

  • Övrig civilrättslig och offentligrättslig juridik
  • Köprättslig juridik

Experter på köprätt

Vi lägger ungefär 75 % av vår arbetstid på köprättslig juridik. Du kan således vara trygg i att detta är vårt specialistområde.

  • Domstolsprocess
  • Tredskodom eller av motparten medgivet krav

Oftast lösning utan rättegång

I över 50 % av fallen löser vi fallet utan att det behöver gå till huvudförhandling och dom. Till exempel genom att motparten medger kravet eller får en så kallad tredskodom mot sig.

  • Från en advokat som inte verkade bry sig, bytte jag till Din Juridik och Marcus Palmberg. Vilken skillnad! Marcus stod vid min sida genom hela ärendet, förvandlade mina tankar till... läs mer

    Lena Lundgren Avatar Lena Lundgren
    17 januari 2025

    Kunde inte fått en bättre Jurist än Marcus. Mycket hjälpsam och alltid tillgänglig för att svara på mina frågor. Fick mitt ärende lös otroligt snabbt. Jag varmt rekommendera denna juristfirma.... läs mer

    farzad hamid Avatar farzad hamid
    17 december 2024

    Det har varit en helt otroligt välfungerande process , i mitt fall en bil och information innan köp som inte höll måttet. Efter att Marcus P och hans kollegor... läs mer

    Lars Hultberg Avatar Lars Hultberg
    17 november 2024
  • Helt fantastisk på alla sätt. Rekommenderar verkligen Marcus! Hjälpte mig med ett långdraget ärende som nu äntligen är klart och löst sig på bästa sätt! Evigt tacksam 🙏

    Erika Borg Skaza Avatar Erika Borg Skaza
    17 oktober 2024

    Fick ett stort problem (obrukbar bil) med ett bilköp för ca 1.9milj av ett företag som säljer sportbilar. Då företaget har egna jurister och omsätter extremt mycket så lades det... läs mer

    Christoffer Pentmo Avatar Christoffer Pentmo
    17 september 2024

    Seriösa, noggranna med att inte ta för mycket betalt och informera om både avgift och rättskydd. Marcus var otroligt kunnig och snabb på att ge respons. Vi nådde en förlikning... läs mer

    Emma Lind Avatar Emma Lind
    17 augusti 2024
  • Min kontakt med Marcus, gör att jag vill varmt rekommendera honom.

    Jessica Magnusson Avatar Jessica Magnusson
    8 juli 2024

    En stor auktoriserad bilfirma försökte med ren mobbing och utpressningsmetoder undvika distansavtalslagens ångerrätt, Marcus satte dem på plats så efter två månaders tjafs löste han det på mindre än en... läs mer

    Nils Norell Avatar Nils Norell
    22 juni 2024

    Jag fick 15 minuters gratis rådgivning gällande ett bilköp. Bilen visade sig ha ett väldigt kostsamt fel. Bilfirman vägrade stå för lagning, samt erbjöd sig att köpa tillbaks bilen för... läs mer

    Ulli Gustafsson Avatar Ulli Gustafsson
    22 juni 2024