Reklamera maskin – köpt maskin med fel?

Guide steg för steg – Så här gör du för att reklamera maskinköpet

 

Steg 1

Steg 1 efter att ett fel har upptäckts på en maskin som företaget har köpt är att klaga till säljaren. På juridiskt språk heter det att du reklamerar fel i varan. En reklamation innebär att du berättar för säljaren vilka fel du har upptäckt och att du anser att säljaren av maskinen ansvarar för felen. Det är inte tillräckligt att endast i allmänna ordalag klaga på maskinen, ange därför vilken åtgärd du önskar av säljaren.

Du bör sätta ut en svarstid i reklamationen – 14 dagar kan vara lämpligt i normalfallet vad gäller komplicerade varor.

Det är viktigt att du reklamerar på ett sätt som är läsbart i efterhand för att kunna bevisa att reklamation har skett. Det enklaste är vanligtvis att skicka ett e-postmeddelande till säljarens uppgivna e-postadress. Det kan i vissa situationer vara bättre att skicka ett rekommenderat brev. Att reklamera endast per telefon rekommenderas inte.

Tänk på att reklamation ska ske inom skälig tid från det att fel har upptäckts. Det innebär att ingen tid bör ödslas – reklamera istället direkt till säljaren.

Läs mer om vilka fel som anses vara fel i juridisk mening på maskiner.

Steg 2

Om säljaren vägrar godta din reklamation, eller inte vidtar någon åtgärd, är det dags att dokumentera felen på maskinen genom att låta en oberoende tekniker eller besiktningsman felsöka och skriva ett utlåtande. Desto mer specialiserad och etablerad den aktör som felsöker maskinen är på aktuellt område, desto tyngre väger utlåtandet. På detta sätt kan du bevisa att det faktiskt är fel på maskinen och vad felen konkret innebär. Du får normalt även ett underlag angående reparationskostnaden. Underlaget hjälper dig att avgöra om du bör gå vidare med en juridisk process genom att anlita jurist/advokat. Det kan vara en god idé att skicka utlåtandet till säljaren som ett sista försök att göra upp i godo.

OBS: Vidta inga åtgärder som går utöver felsökning, t.ex. reparationsåtgärder, innan det står helt klart att säljaren fått full kännedom om fel och tydligt avböjt möjligheten att åtgärda fel.

Steg 3

Om du trots att du utrett felet och tillställt säljaren dokumentation på felet/felsökning inte når en uppgörelse med säljaren, kan du ta hjälp av jurist/advokat. Juristbyrån Din Juridik är experter på köprättsliga och tekniska tvister och kan hjälpa ert företag med ert ärende.

Kravet bör uppgå till minst ett halvt prisbasbelopp (26 750 kr för år 2023). Om ditt företag omfattas av rättsskyddsförsäkring gör vi anmälan dit och försäkringen täcker då normalt övervägande delen av arvodet. Läs mer om priser eller kontakta oss.

Våra jurister är experter på köprätt

Juristbyrån Din Juridik är specialiserad på juridiken kring köp av varor och utrustning i allmänhet – köprätten. Exempel på tvister där Din Juridik bistår är tvister med tillverkare, försäkringsbolag, mellan näringsidkare och mellan privatpersoner. Vi bistår även i ärenden kring internationella köp. Vi bistår köpare såväl som säljare. Vi är en juristbyrå som bistår i alla juridiska ärenden kring köprätt. Vi biträder privatpersoner såväl som företag i hela Sverige.

Ärlig bedömning av utsikterna i ert fall

Vår ambition är att hela tiden driva ditt mål framåt för den snabbaste, bästa och mest kostnadseffektiva lösningen. Vi ger er en rak och tydlig bedömning av era utsikter att nå framgång. Vi tar oss inte an fall där vi bedömer att utsikterna till framgång är små.

Kontakta oss

Upp till 10 minuter kostnadsfritt

Kontakta oss redan idag genom att ringa 08-189 891 för att diskutera ditt juridiska problem och förutsättningarna för att driva ditt ärende framåt med hjälp av oss. Vi ger dig upp till 10 minuters kostnadsfri inledande rådgivning över telefon*. Du kan också skicka e-post till info@d-jur.se. Notera att du i många fall kan ha rätt till rättsskydd i din försäkring som kan täcka en stor del av kostnaderna för att anlita oss.

*Förutsatt att ditt ärende bedöms rimligt att driva juridiskt. Observera att vi inte kan hjälpa till i tvister som handlar om krav på mindre än ett halvt prisbasbelopp (= cirka 30 000 kr) på grund av att dessa handläggs som småmål och inte kan täckas av försäkring. Vi kan heller inte svara på frågor kopplade till sådana tvister.

Antal vunna eller förlikta mål

Eftersom vi inte tar oss an fall där vi bedömer att klienten har ringa möjlighet till framgång kan vi stoltsera med 9 av 10 vunna eller förlikta mål inom köprättslig juridik.

  • Övrig civilrättslig och offentligrättslig juridik
  • Köprättslig juridik

Experter på köprätt

Vi lägger ungefär 75 % av vår arbetstid på köprättslig juridik. Du kan således vara trygg i att detta är vårt specialistområde.

  • Domstolsprocess
  • Tredskodom eller av motparten medgivet krav

Oftast lösning utan rättegång

I över 50 % av fallen löser vi fallet utan att det behöver gå till huvudförhandling och dom. Till exempel genom att motparten medger kravet eller får en så kallad tredskodom mot sig.

Vad våra kunder säger

  • Min kontakt med Marcus, gör att jag vill varmt rekommendera honom.

    Jessica Magnusson Avatar Jessica Magnusson
    8 juli 2024

    En stor auktoriserad bilfirma försökte med ren mobbing och utpressningsmetoder undvika distansavtalslagens ångerrätt, Marcus satte dem på plats så efter två månaders tjafs löste han det på mindre än en... läs mer

    Nils Norell Avatar Nils Norell
    22 juni 2024

    Jag fick 15 minuters gratis rådgivning gällande ett bilköp. Bilen visade sig ha ett väldigt kostsamt fel. Bilfirman vägrade stå för lagning, samt erbjöd sig att köpa tillbaks bilen för... läs mer

    Ulli Gustafsson Avatar Ulli Gustafsson
    22 juni 2024
  • Otroligt bra hjälp! Vi kom fram till att det faktiskt inte var värt att driva vidare ärendet juridiskt. Trots det fick jag ovärderlig hjälp och många bra tips i en... läs mer

    Anders Westermark Avatar Anders Westermark
    22 maj 2024

    Så skönt att få ett uttalande av kunnig jurist.

    Jeanette Donaldsdotter Avatar Jeanette Donaldsdotter
    22 maj 2024

    Snabba, tydliga svar och återkoppling gällande juridiskrådgivning. Vi fick konkreta förslag på lösning och vad som faktiskt gäller med länkar till gällande lagstiftning. Rekommenderar dem starkt.

    Patrik Forsström Avatar Patrik Forsström
    22 april 2024
  • Otrolig fint bemötande. Professionell rådgivning. Lätt att ta kontakt med. Väldigt nöjd tjänsten.

    Najwa Ghajraoui Avatar Najwa Ghajraoui
    22 april 2024

    Super! Konkret och bra information. Rekommenderas.

    GLHF Avatar GLHF
    22 mars 2024

    Lätt ,snabbt och enkelt. Bra service

    Christer Häggberg Avatar Christer Häggberg
    22 februari 2024