Reklamera maskin – köpt maskin med fel?
Guide steg för steg – Så här gör du för att reklamera maskinköpet
Steg 1
Steg 1 efter att ett fel har upptäckts på en maskin som företaget har köpt är att klaga till säljaren. På juridiskt språk heter det att du reklamerar fel i varan. En reklamation innebär att du berättar för säljaren vilka fel du har upptäckt och att du anser att säljaren av maskinen ansvarar för felen. Det är inte tillräckligt att endast i allmänna ordalag klaga på maskinen, ange därför vilken åtgärd du önskar av säljaren.
Du bör sätta ut en svarstid i reklamationen – 14 dagar kan vara lämpligt i normalfallet vad gäller komplicerade varor.
Det är viktigt att du reklamerar på ett sätt som är läsbart i efterhand för att kunna bevisa att reklamation har skett. Det enklaste är vanligtvis att skicka ett e-postmeddelande till säljarens uppgivna e-postadress. Det kan i vissa situationer vara bättre att skicka ett rekommenderat brev. Att reklamera endast per telefon rekommenderas inte.
Tänk på att reklamation ska ske inom skälig tid från det att fel har upptäckts. Det innebär att ingen tid bör ödslas – reklamera istället direkt till säljaren.
Läs mer om vilka fel som anses vara fel i juridisk mening på maskiner.
Steg 2
Om säljaren vägrar godta din reklamation, eller inte vidtar någon åtgärd, är det dags att dokumentera felen på maskinen genom att låta en oberoende tekniker eller besiktningsman felsöka och skriva ett utlåtande. Desto mer specialiserad och etablerad den aktör som felsöker maskinen är på aktuellt område, desto tyngre väger utlåtandet. På detta sätt kan du bevisa att det faktiskt är fel på maskinen och vad felen konkret innebär. Du får normalt även ett underlag angående reparationskostnaden. Underlaget hjälper dig att avgöra om du bör gå vidare med en juridisk process genom att anlita jurist/advokat. Det kan vara en god idé att skicka utlåtandet till säljaren som ett sista försök att göra upp i godo.
OBS: Vidta inga åtgärder som går utöver felsökning, t.ex. reparationsåtgärder, innan det står helt klart att säljaren fått full kännedom om fel och tydligt avböjt möjligheten att åtgärda fel.
Steg 3
Om du trots att du utrett felet och tillställt säljaren dokumentation på felet/felsökning inte når en uppgörelse med säljaren, kan du ta hjälp av jurist/advokat. Juristbyrån Din Juridik är experter på köprättsliga och tekniska tvister och kan hjälpa ert företag med ert ärende.
Kravet bör uppgå till minst ett halvt prisbasbelopp (26 750 kr för år 2023). Om ditt företag omfattas av rättsskyddsförsäkring gör vi anmälan dit och försäkringen täcker då normalt övervägande delen av arvodet. Läs mer om priser eller kontakta oss.
Våra jurister är experter på köprätt
Juristbyrån Din Juridik är specialiserad på juridiken kring köp av varor och utrustning i allmänhet – köprätten. Exempel på tvister där Din Juridik bistår är tvister med tillverkare, försäkringsbolag, mellan näringsidkare och mellan privatpersoner. Vi bistår även i ärenden kring internationella köp. Vi bistår köpare såväl som säljare. Vi är en juristbyrå som bistår i alla juridiska ärenden kring köprätt. Vi biträder privatpersoner såväl som företag i hela Sverige.
Ärlig bedömning av utsikterna i ert fall
Vår ambition är att hela tiden driva ditt mål framåt för den snabbaste, bästa och mest kostnadseffektiva lösningen. Vi ger er en rak och tydlig bedömning av era utsikter att nå framgång. Vi tar oss inte an fall där vi bedömer att utsikterna till framgång är små.
Antal vunna eller förlikta mål
Eftersom vi inte tar oss an fall där vi bedömer att klienten har ringa möjlighet till framgång kan vi stoltsera med 9 av 10 vunna eller förlikta mål inom köprättslig juridik.
- Övrig civilrättslig och offentligrättslig juridik
- Köprättslig juridik
Experter på köprätt
Vi lägger ungefär 75 % av vår arbetstid på köprättslig juridik. Du kan således vara trygg i att detta är vårt specialistområde.
- Domstolsprocess
- Tredskodom eller av motparten medgivet krav
Oftast lösning utan rättegång
I över 50 % av fallen löser vi fallet utan att det behöver gå till huvudförhandling och dom. Till exempel genom att motparten medger kravet eller får en så kallad tredskodom mot sig.