
Båtjuridik – Jurist hjälper i tvist om båt med båthandlare eller privatperson
Köpt båt eller sålt båt? Segelbåt eller motorbåt? Har det uppkommit problem i båtaffären, eller är du redan i tvist? Då kan du behöva hjälp av en jurist eller advokat som är expert på juridiken kring båten – båtjuridik. En sådan expert kan vi benämna en båtjurist. Vår jurist hjälper dig om du är på väg att hamna i tvist, eller redan är i tvist. Läs mer om hur du går till väga för att häva ett båtköp.
Du kan även behöva hjälp av jurist inför köpet eller försäljningen av en båt. Erfarenhetsmässigt handlar båtaffärer ofta om stora värden och ett bra avtal kan göra skillnaden mellan lugna seglatser eller en stormig segsliten tvist.
– Jurist möjliggör snabb lösning
En tvist löses inte alltid genom att anlita en advokat eller jurist. Ett alternativt sätt att lösa tvist är till exempel via allmänna reklamationsnämnden (ARN). Det förekommer dock ofta att båthandlare ignorerar nämndens rekommendationer. Förfarandet kan inte användas när säljaren är en privatperson. Det underlättar att anlita en jurist innan en domstolstvist brutit ut. Att anlita jurist ger styrka till din argumentation. Ett sådant drag kan möjliggöra en förlikningslösning i tidigt skede.
Vi tar i ett första skede kontakt med din motpart och framför dina krav uppbackade av god juridisk argumentation. Det spelar ingen roll om motparten är en privatperson eller ett företag. Ofta är den första kontakten tillräcklig och tvisten kan lösas innan domstol. Om tvisten behöver tas i domstol leder en vinnande dom till ett tvingande rättesnöre för båtfirman eller säljaren.
Våra jurister är experter på juridiken kring båtar (båtjuridik)
Juristbyrån Din Juridik är specialiserad på juridiken kring köp av båtar och fordon – köprätten. Exempel på tvister där Din Juridik bistår är tvister med båtverkstäder, båthandlare, försäkringsbolag och privatpersoner. Ofta bistår vi i tvister mellan båtsäljare och båtköpare. Vi är en juristbyrå som bistår i alla juridiska ärenden kring köp av båt och fordon. Vi biträder privatpersoner såväl som företag i hela Sverige.
– Ärlig bedömning av utsikterna i ditt fall
Vår ambition är att hela tiden driva ditt mål framåt för den snabbaste, bästa och mest kostnadseffektiva lösningen. Vi ger dig en rak och tydlig bedömning av dina utsikter att nå framgång. Vi tar oss inte an fall där vi bedömer att utsikterna till framgång är små. Läs mer om några av våra fall.
Observera krav på reklamation
Har du upptäckt fel på din båt som du anser att säljaren av båten ska svara för? Du har väl reklamerat felen till säljaren? En reklamation ska ske inom skälig tid från det att ett fel upptäckts, eller borde ha upptäckts. Reklamation ska alltså göras skyndsamt efter det att du upptäckt ett fel. Genomförd reklamation är en förutsättning för att göra gällande t.ex. rätt till hävning, prisavdrag eller skadestånd. Genomförd reklamation är också en förutsättning för att aktivera rättsskyddsmomentet i din båtförsäkring som kan täcka juridiska kostnader.
– Rättsskyddsförsäkring
I en båtförsäkring ingår i de allra flesta fall ett så kallat rättsskyddsmoment/rättsskyddsförsäkring. Denna del av försäkringen täcker kostnader för juridiskt ombud. Om du tecknat båtförsäkringen samma dag som du köpt båten täcker försäkringen en tvist med säljaren. På samma sätt gäller försäkringen för säljaren förutsatt att båten var försäkrat på dagen för försäljning.
– Gör reklamation redan innan
Vi rekommenderar att du gör reklamation innan du anlitar oss eftersom vi då direkt kan skicka in en ansökan till försäkringsbolaget. Läs mer om rättsskydd.
Lagen föreskriver ingen tvingande metod för att göra reklamation. Vanliga metoder är rekommenderat brev eller e-post. Det behöver av reklamationen endast framgå vilka fel du funnit på båten och att du avser att göra motparten ansvarig för felen. Oavsett hur du gör reklamationen bör du spara en kopia så att du kan bevisa att reklamation har skett.
Ett av våra fall
En kund köpte en begagnad båt av en båthandlare i norra Stockholm. Kort efter köpet visade det sig att det förelåg flera fel på båten. Felen var bland annat problem med överhettning av motorn.
Kunden försökte i närmare ett år förmå båtfirman att i första hand åtgärda de upptäckta felen. Eftersom båtfirman inte uppfyllde sin skyldighet att avhjälpa felen lät kunden Allmänna Reklamationsnämnden (ARN) pröva ärendet och krävde där hävning av köpet. Nämnden ansåg att kunden hade rätt att få sina pengar tillbaka mot återlämnande av båten. Båthandlaren ignorerade ARN:s beslut.
– Smidig lösning av fallet
Kunden tog en tid senare kontakt med Juristbyrån Din Juridik. Vi krävde att båtfirman skulle återta den aktuella båten mot att vår klient skulle återfå köpeskillingen. Efter förhandlingar och tät korrespondens med företaget kunde fallet lösas och vår klient återfick köpeskillingen innan stämningsansökan behövde skickas till domstol.
– Låg kostnad
Den slutliga kostnaden för klienten blev låg eftersom klientens rättsskyddsförsäkring betalade större delen av kostnaden. Normalt står rättsskyddet för cirka 2/3-delar av våra kostnader. Att klienten tog hjälp av jurist ledde i detta fall till en snabb lösning av tvisten. Det är vanligt förekommande att ärenden kan lösas i ett tidigt skede.
Antal vunna eller förlikta mål
Eftersom vi inte tar oss an fall där vi bedömer att klienten har ringa möjlighet till framgång kan vi stoltsera med 95 % vunna eller förlikta mål inom båtrelaterad juridik.
- Övrig civilrättslig och offentligrättslig juridik
- Båtjuridik/fordonsrelaterad juridik
Experter på båtjuridik
Vi lägger ungefär 75 % av vår arbetstid på båt- och fordonsrelaterad juridik. Du kan således vara trygg i att detta är vårt specialistområde.
- Domstolsprocess
- Tredskodom eller av motparten medgivet krav
Oftast lösning utan rättegång
I över 50 % av fallen löser vi fallet utan att det behöver gå till huvudförhandling och dom. Till exempel genom att motparten medger kravet eller får en så kallad tredskodom mot sig.