båtjuridik båtjurist

Båtjuridik – Jurist hjälper i tvist om båt med båthandlare eller privatperson

Köpt båt eller sålt båt? Segelbåt eller motorbåt? Har det uppkommit problem i båtaffären, eller är du redan i tvist? Då kan du behöva hjälp av en jurist eller advokat som är expert på juridiken kring båten – båtjuridik. En sådan expert kan vi benämna en båtjurist. Vår jurist hjälper dig om du är på väg att hamna i tvist, eller redan är i tvist. Läs mer om hur du går till väga för att häva ett båtköp.

Du kan även behöva hjälp av jurist inför köpet eller försäljningen av en båt. Erfarenhetsmässigt handlar båtaffärer ofta om stora värden och ett bra avtal kan göra skillnaden mellan lugna seglatser eller en stormig segsliten tvist.

– Jurist möjliggör snabb lösning

En tvist löses inte alltid genom att anlita en advokat eller jurist. Ett alternativt sätt att lösa tvist är till exempel via allmänna reklamationsnämnden (ARN). Det förekommer dock ofta att båthandlare ignorerar nämndens rekommendationer. Förfarandet kan inte användas när säljaren är en privatperson. Det underlättar att anlita en jurist innan en domstolstvist brutit ut. Att anlita jurist ger styrka till din argumentation. Ett sådant drag kan möjliggöra en förlikningslösning i tidigt skede.

Vi tar i ett första skede kontakt med din motpart och framför dina krav uppbackade av god juridisk argumentation. Det spelar ingen roll om motparten är en privatperson eller ett företag. Ofta är den första kontakten tillräcklig och tvisten kan lösas innan domstol. Om tvisten behöver tas i domstol leder en vinnande dom till ett tvingande rättesnöre för båtfirman eller säljaren.

Våra jurister är experter på juridiken kring båtar (båtjuridik)

Juristbyrån Din Juridik är specialiserad på juridiken kring köp av båtar och fordon – köprätten. Exempel på tvister där Din Juridik bistår är tvister med båtverkstäder, båthandlare, försäkringsbolag och privatpersoner. Ofta bistår vi i tvister mellan båtsäljare och båtköpare. Vi är en juristbyrå som bistår i alla juridiska ärenden kring köp av båt och fordon. Vi biträder privatpersoner såväl som företag i hela Sverige.

– Ärlig bedömning av utsikterna i ditt fall

Vår ambition är att hela tiden driva ditt mål framåt för den snabbaste, bästa och mest kostnadseffektiva lösningen. Vi ger dig en rak och tydlig bedömning av dina utsikter att nå framgång. Vi tar oss inte an fall där vi bedömer att utsikterna till framgång är små. Läs mer om några av våra fall.

Observera krav på reklamation

Har du upptäckt fel på din båt som du anser att säljaren av båten ska svara för? Du har väl reklamerat felen till säljaren? En reklamation ska ske inom skälig tid från det att ett fel upptäckts, eller borde ha upptäckts. Reklamation ska alltså göras skyndsamt efter det att du upptäckt ett fel. Genomförd reklamation är en förutsättning för att göra gällande t.ex. rätt till hävning, prisavdrag eller skadestånd. Genomförd reklamation är också en förutsättning för att aktivera rättsskyddsmomentet i din båtförsäkring som kan täcka juridiska kostnader.

– Rättsskyddsförsäkring

I en båtförsäkring ingår i de allra flesta fall ett så kallat rättsskyddsmoment/rättsskyddsförsäkring. Denna del av försäkringen täcker kostnader för juridiskt ombud. Om du tecknat båtförsäkringen samma dag som du köpt båten täcker försäkringen en tvist med säljaren. På samma sätt gäller försäkringen för säljaren förutsatt att båten var försäkrat på dagen för försäljning.

– Gör reklamation redan innan

Vi rekommenderar att du gör reklamation innan du anlitar oss eftersom vi då direkt kan skicka in en ansökan till försäkringsbolaget. Läs mer om rättsskydd.

Lagen föreskriver ingen tvingande metod för att göra reklamation. Vanliga metoder är rekommenderat brev eller e-post. Det behöver av reklamationen endast framgå vilka fel du funnit på båten och att du avser att göra motparten ansvarig för felen. Oavsett hur du gör reklamationen bör du spara en kopia så att du kan bevisa att reklamation har skett.

Ett av våra fall

En kund köpte en begagnad båt av en båthandlare i norra Stockholm. Kort efter köpet visade det sig att det förelåg flera fel på båten. Felen var bland annat problem med överhettning av motorn.

Kunden försökte i närmare ett år förmå båtfirman att i första hand åtgärda de upptäckta felen. Eftersom båtfirman inte uppfyllde sin skyldighet att avhjälpa felen lät kunden Allmänna Reklamationsnämnden (ARN) pröva ärendet och krävde där hävning av köpet. Nämnden ansåg att kunden hade rätt att få sina pengar tillbaka mot återlämnande av båten. Båthandlaren ignorerade ARN:s beslut.

– Smidig lösning av fallet

Kunden tog en tid senare kontakt med Juristbyrån Din Juridik. Vi krävde att båtfirman skulle återta den aktuella båten mot att vår klient skulle återfå köpeskillingen. Efter förhandlingar och tät korrespondens med företaget kunde fallet lösas och vår klient återfick köpeskillingen innan stämningsansökan behövde skickas till domstol.

– Låg kostnad

Den slutliga kostnaden för klienten blev låg eftersom klientens rättsskyddsförsäkring betalade större delen av kostnaden. Normalt står rättsskyddet för cirka 2/3-delar av våra kostnader. Att klienten tog hjälp av jurist ledde i detta fall till en snabb lösning av tvisten. Det är vanligt förekommande att ärenden kan lösas i ett tidigt skede.

Kontakta oss

Upp till 10 minuter kostnadsfritt

Kontakta oss redan idag genom att ringa 08-189 891 för att diskutera ditt juridiska problem och förutsättningarna för att driva ditt ärende framåt med hjälp av oss. Vi ger dig upp till 10 minuters kostnadsfri inledande rådgivning över telefon*. Du kan också skicka e-post till info@d-jur.se. Notera att du i många fall kan ha rätt till rättsskydd i din försäkring som kan täcka en stor del av kostnaderna för att anlita oss.

*Förutsatt att ditt ärende bedöms rimligt att driva juridiskt. Observera att vi inte kan hjälpa till i tvister som handlar om krav på mindre än ett halvt prisbasbelopp (= cirka 30 000 kr) på grund av att dessa handläggs som småmål och inte kan täckas av försäkring. Vi kan heller inte svara på frågor kopplade till sådana tvister.

Antal vunna eller förlikta mål

Eftersom vi inte tar oss an fall där vi bedömer att klienten har ringa möjlighet till framgång kan vi stoltsera med 95 % vunna eller förlikta mål inom båtrelaterad juridik.

  • Övrig civilrättslig och offentligrättslig juridik
  • Båtjuridik/fordonsrelaterad juridik

Experter på båtjuridik

Vi lägger ungefär 75 % av vår arbetstid på båt- och fordonsrelaterad juridik. Du kan således vara trygg i att detta är vårt specialistområde.

  • Domstolsprocess
  • Tredskodom eller av motparten medgivet krav

Oftast lösning utan rättegång

I över 50 % av fallen löser vi fallet utan att det behöver gå till huvudförhandling och dom. Till exempel genom att motparten medger kravet eller får en så kallad tredskodom mot sig.

Vad våra tidigare klienter säger

Till våra omdömen på Google

  • Min kontakt med Marcus, gör att jag vill varmt rekommendera honom.

    Jessica Magnusson Avatar Jessica Magnusson
    8 juli 2024

    En stor auktoriserad bilfirma försökte med ren mobbing och utpressningsmetoder undvika distansavtalslagens ångerrätt, Marcus satte dem på plats så efter två månaders tjafs löste han det på mindre än en... läs mer

    Nils Norell Avatar Nils Norell
    22 juni 2024

    Jag fick 15 minuters gratis rådgivning gällande ett bilköp. Bilen visade sig ha ett väldigt kostsamt fel. Bilfirman vägrade stå för lagning, samt erbjöd sig att köpa tillbaks bilen för... läs mer

    Ulli Gustafsson Avatar Ulli Gustafsson
    22 juni 2024
  • Otroligt bra hjälp! Vi kom fram till att det faktiskt inte var värt att driva vidare ärendet juridiskt. Trots det fick jag ovärderlig hjälp och många bra tips i en... läs mer

    Anders Westermark Avatar Anders Westermark
    22 maj 2024

    Så skönt att få ett uttalande av kunnig jurist.

    Jeanette Donaldsdotter Avatar Jeanette Donaldsdotter
    22 maj 2024

    Snabba, tydliga svar och återkoppling gällande juridiskrådgivning. Vi fick konkreta förslag på lösning och vad som faktiskt gäller med länkar till gällande lagstiftning. Rekommenderar dem starkt.

    Patrik Forsström Avatar Patrik Forsström
    22 april 2024
  • Otrolig fint bemötande. Professionell rådgivning. Lätt att ta kontakt med. Väldigt nöjd tjänsten.

    Najwa Ghajraoui Avatar Najwa Ghajraoui
    22 april 2024

    Super! Konkret och bra information. Rekommenderas.

    GLHF Avatar GLHF
    22 mars 2024

    Lätt ,snabbt och enkelt. Bra service

    Christer Häggberg Avatar Christer Häggberg
    22 februari 2024