Tvist vid köp av företagsbil (köplagen) – hjälp av jurist

– Köplagen gäller

Köplagen 1990:931 är den lag som gäller vid köp av bil mellan företag. Nackdelen med att köpa som företag istället för privat, är att det alltså är köplagen som gäller. Köplagen är mer balanserad mellan köpare och säljare och har därmed inget särskilt skydd för köparen. Lagen reglerar vem som ska ansvara om du till exempel upptäcker ett fel på en bil som ett företag just har köpt. Det är alltså köplagen som åberopas när du tar hjälp av jurist och stämmer en bilhandlare på grund av fel på en köpt bil.

Även om köplagen ger ett något sämre skydd för köparen än konsumentköplagen, är det ändå fullt möjligt att göra gällande fel som du som köpare upptäcker i den bil du har köpt, förutsatt att ett antal förutsättningar är uppfyllda.

Det kan vara en relativt komplicerad bedömning att bedöma huruvida det fel som har upptäckts är ett fel som säljaren ska svara för. Genom att anlita en jurist som är expert på biljuridik ökar du dina chanser att nå framgång mot säljaren betydligt.

– Förutsättningar för att göra ett fel på en bil gällande då köplagen är tillämplig

De viktigaste förutsättningarna för att fel på den bil du har köpt ska kunna åberopas med framgång i domstol mot det företag du har köpt bilen av sammanfattas i detta stycke. Förutsättningarna är bland annat följande:

  • Felet du har upptäckt måste utgöra ett fel i köprättslig mening. Ett fel i köprättslig mening är till exempel om fordonets skick strider mot vad ni har kommit överens om (avtalat om). Även muntliga utfästelser kan utgöra avtalsinnehåll. Även i övrigt ska fordonet vara ägnat att användas såsom fordon i allmänhet används. Om säljaren har känt till fel som föreligger på bilen och inte upplyst om dessa, eller om bilen på något annat sätt avviker från vad du som köpare med fog kan förutsätta, kan bilen också anses felaktig. Ålder, miltal och pris på bilen spelar in i vad man som köpare med fog kan förutsätta.
  • Undersökningsplikt: Normalt föreligger ingen undersökningsplikt enligt köplagen innan köpet, men om du faktiskt har undersökt fordonet innan köpet och felet är sådant att du borde upptäckt det, eller om du har underlåtit att undersöka fordonet efter säljarens uppmaning att göra det, kan det leda till att undersökningsplikten inte anses uppfylld. Ett krav för att göra gällande ett fel mot en säljare är att undersökningsplikten är uppfylld i de fall en undersökningsplikt föreligger. Efter leverans av bilen föreligger dock en undersökningsplikt.
  • Felet måste ha funnits på bilen vid tidpunkten för riskens övergång – risken går i de flesta fall över på köparen när denne har tagit hand om varan/fått leverans. Om köpekontrakt upprättas samtidigt med leverans går risken över vid köpet. Enligt de allmänna reglerna som gäller inom civilrätten måste det styrkas att felet fanns innan köpet. Att någonting är styrkt innebär ungefär att det är mer sannolikt att det är så, än att det inte är så. Styrkan på bevisningen är dock inte omöjlig att uppnå. Här har sakkunnighetsbevisning från till exempel en verkstadstekniker avgörande betydelse.
  • Reklamation av felet ska ha skett till säljaren inom skälig tid från det att du upptäckt felet. Skälig tid är relativt kort, men ger möjlighet att till exempel invänta viss utredning kring felet, exempelvis en verkstadsdiagnos, innan säljaren meddelas.

– Låt din jurist göra anmälan till din rättsskyddsförsäkring!

Tecknade det köpande företaget bilförsäkring samma dag som bilen köptes? Bra, då täcks företaget normalt av försäkringens rättsskyddsmoment! Rättsskyddet täcker för företag normalt en viss procentsats av kostnaderna för att anlita juridiskt ombud som varierar beroende på försäkring. Läs mer om priser och rättsskyddsförsäkring.

– Observera krav på reklamation

Har du upptäckt fel på din bil som du anser att säljaren ska svara för? Du har väl reklamerat felen till säljaren? Att en reklamation är utförd inom en viss tid efter att ett fel har upptäckts, eller borde ha upptäckts, är en förutsättning för att senare kunna göra gällande fel på ett fordon mot säljaren. Genomförd reklamation är också en förutsättning för att aktivera rättskyddsmomentet i din bilförsäkring som kan täcka juridiska kostnader.

– Anlita en biljurist – anlita Juristbyrån Din Juridik

På Juristbyrån Din Juridik driver vi som en av våra huvudinriktningar rättsfall som involverar bilar. Detta gör att vi har unik kompetens kring biljuridik som krävs för att driva ditt ärende framåt på bästa sätt. Ibland kan det finnas skäl att ingå förlikning med säljaren, då förhandlar vi för din räkning, enligt dina instruktioner. I andra fall låter vi ärendet gå hela vägen till dom i domstol.

Kontakta oss

10 min kostnadsfri rådgivning (08-189 891)

Kontakta oss redan idag genom att ringa 08-189 891 för att diskutera ditt juridiska problem och förutsättningarna för att driva ditt ärende framåt med hjälp av oss. Vi ger dig upp till 10 minuters kostnadsfri inledande rådgivning över telefon*. Du kan också skicka e-post till info@d-jur.se. Notera att du i många fall kan ha rätt till rättsskydd i din försäkring som kan täcka en stor del av kostnaderna för att anlita oss.

*Förutsatt att ditt ärende bedöms rimligt att driva juridiskt. Observera att vi inte kan hjälpa till i tvister som handlar om krav på mindre än ett halvt prisbasbelopp (= cirka 30 000 kr) på grund av att dessa handläggs som småmål och inte kan täckas av försäkring. Vi kan heller inte svara på frågor kopplade till sådana tvister.

Antal vunna eller förlikta mål

Eftersom vi inte tar oss an fall där vi bedömer att klienten har ringa möjlighet till framgång kan vi stoltsera med 95 % vunna eller förlikta mål inom fordonsrelaterad juridik.

  • Övrig civilrättslig och offentligrättslig juridik
  • Biljuridik och övrig fordonsrelaterad juridik

Experter på fordonsjuridik

Vi lägger ungefär 75 % av vår arbetstid på fordonsrelaterad juridik. Du kan således vara trygg i att detta är vårt specialistområde.

  • Domstolsprocess
  • Tredskodom eller av motparten medgivet krav

Oftast lösning utan rättegång

I över 50 % av fallen löser vi fallet utan att det behöver gå till huvudförhandling och dom. Till exempel genom att motparten medger kravet eller får en så kallad tredskodom mot sig.

Vad våra tidigare klienter säger

Till våra omdömen på Google

  • Min kontakt med Marcus, gör att jag vill varmt rekommendera honom.

    Jessica Magnusson Avatar Jessica Magnusson
    8 juli 2024

    En stor auktoriserad bilfirma försökte med ren mobbing och utpressningsmetoder undvika distansavtalslagens ångerrätt, Marcus satte dem på plats så efter två månaders tjafs löste han det på mindre än en... läs mer

    Nils Norell Avatar Nils Norell
    22 juni 2024

    Jag fick 15 minuters gratis rådgivning gällande ett bilköp. Bilen visade sig ha ett väldigt kostsamt fel. Bilfirman vägrade stå för lagning, samt erbjöd sig att köpa tillbaks bilen för... läs mer

    Ulli Gustafsson Avatar Ulli Gustafsson
    22 juni 2024
  • Otroligt bra hjälp! Vi kom fram till att det faktiskt inte var värt att driva vidare ärendet juridiskt. Trots det fick jag ovärderlig hjälp och många bra tips i en... läs mer

    Anders Westermark Avatar Anders Westermark
    22 maj 2024

    Så skönt att få ett uttalande av kunnig jurist.

    Jeanette Donaldsdotter Avatar Jeanette Donaldsdotter
    22 maj 2024

    Snabba, tydliga svar och återkoppling gällande juridiskrådgivning. Vi fick konkreta förslag på lösning och vad som faktiskt gäller med länkar till gällande lagstiftning. Rekommenderar dem starkt.

    Patrik Forsström Avatar Patrik Forsström
    22 april 2024
  • Otrolig fint bemötande. Professionell rådgivning. Lätt att ta kontakt med. Väldigt nöjd tjänsten.

    Najwa Ghajraoui Avatar Najwa Ghajraoui
    22 april 2024

    Super! Konkret och bra information. Rekommenderas.

    GLHF Avatar GLHF
    22 mars 2024

    Lätt ,snabbt och enkelt. Bra service

    Christer Häggberg Avatar Christer Häggberg
    22 februari 2024