Har du köpt en krockskadad bil?
– Vilka rättigheter har du enligt lag?
Den här artikeln gäller köp av bil från en bilhandlare i egenskap av privatperson.
Om köparen inte tydligt och separat har godkänt brister i en bils skick ska bilens kvalité och egenskaper motsvara köparens befogade förväntningar. Köparens befogade förväntningar styrs bland annat av ålder, miltal och pris. Köparen har rätt att ha större förväntningar på en nyare bil som har uppnått en lägre körsträcka än på en äldre bil som har uppnått en lång körsträcka. Om en skada eller ett fel inte är normalt för ålder, miltal och pris (framförallt rena slitagefel) kan det utgöra köprättsligt fel som säljaren ansvarar för. Om felet gör att bilen är sämre än vad köparen har rätt att förvänta sig, spelar det ingen roll om säljaren har känt till felet eller inte. Läs mer om vad en köpare har rätt att förvänta sig.
En bilfirma har även en skyldighet att inför ett köp upplysa en konsument om förhållanden som denne skäligen kan räkna med att bli upplyst om.
– Felaktigt reparerad eller ej reparerad krockskada
En krockskada av allvarligare art som är felaktigt reparerad får betraktas som ett oväntat fel och inget som en köpare kan förvänta sig, förutsatt att han inte särskilt upplysts om felet. En felaktigt reparerad krockskada bör därför i normalfallet innebära att en bil är sämre än vad köparen har rätt att förvänta sig, vilket leder till att säljaren är skyldig att vidta åtgärd.
– Reparerad krockskada
En annan situationen är då det handlar om en tidigare krockskada som är reparerad på ett korrekt sätt. Normalt föreligger inte något fel efter att en fackmässig reparation har företagits och därför är det ingenting som går att åberopa i normalfallet.
Ytterligare annan är situationen om bilen är en importbil som varit skrotad i utlandet. I Hovrätten för västra Sveriges dom T 4981-18 konstaterade domstolen att det faktum att en bil tidigare har varit skrotad kan i sig få följdverkningar såsom ett lägre marknadsvärde på bilen och därför kan omständigheten att en bil varit skrotad i utlandet göra att den är i sämre skick än vad köparen med fog kunnat förutsätta vid köpet. Den ska därmed i juridisk mening betraktas som felaktig. En köpare har därför normalt rätt att utgå från att en bil inte varit skrotad tidigare.
En säljare bör även ha en upplysningsplikt för att upplysa om att en bil har varit skrotad eller liknande och reparerats i samband med import om säljaren kan förväntas ha känt till detta.
– Låt din jurist göra anmälan till din rättsskyddsförsäkring!
Tecknade du bilförsäkring samma dag som du köpte bilen? Bra, då täcks du av försäkringens rättsskyddsmoment! Rättsskyddet täcker normalt cirka 2/3-delar av dina kostnader för att anlita juridiskt ombud. Resten av kostnaderna utgörs av självrisk, som du betalar. Läs mer om priser och rättsskyddsförsäkring.
– Observera krav på reklamation
För att kunna häva ett köp är en förutsättning att en reklamation är utförd inom en viss tid efter att ett fel har upptäckts, eller borde ha upptäckts. Genomförd reklamation är också en förutsättning för att aktivera rättsskyddsmomentet i din bilförsäkring som kan täcka juridiska kostnader.
Besök vår särskilda sida för mer information om reklamation där du har möjlighet att upprätta en reklamation direkt online (länk till reklamationssida).
– Anlita en biljurist – anlita Juristbyrån Din Juridik
På Juristbyrån Din Juridik driver vi som en av våra huvudinriktningar rättsfall som involverar bilar och andra fordon. Detta gör att vi har unik kompetens kring biljuridik som krävs för att driva ditt ärende framåt på bästa sätt. Ibland kan det finnas skäl att ingå förlikning med säljaren, då förhandlar vi för din räkning, enligt dina instruktioner. I andra fall låter vi ärendet gå hela vägen till dom i domstol.
Antal vunna eller förlikta mål
Eftersom vi inte tar oss an fall där vi bedömer att klienten har ringa möjlighet till framgång kan vi stoltsera med 9 av 10 vunna eller förlikta mål inom köprättslig juridik.
- Övrig civilrättslig och offentligrättslig juridik
- Köprättslig juridik
Experter på köprätt
Vi lägger ungefär 75 % av vår arbetstid på köprättslig juridik. Du kan således vara trygg i att detta är vårt specialistområde.
- Domstolsprocess
- Tredskodom eller av motparten medgivet krav
Oftast lösning utan rättegång
I över 50 % av fallen löser vi fallet utan att det behöver gå till huvudförhandling och dom. Till exempel genom att motparten medger kravet eller får en så kallad tredskodom mot sig.
Omdömen