Fuktskadad husvagn eller husbil – vad gäller?

Har du köpt eller sålt en husvagn eller husbil? Det är vanligt förekommande på begagnade husvagnar och husbilar att det förekommer fuktskador. Vilket ansvar har säljaren för en fuktskadad husvagn eller husbil? Artikeln kan hjälpa dig att ta ställning till om du vill anlita en jurist eller advokat som är expert på juridiken kring köp av husvagnar och husbilar – köprätten.

Grundläggande förutsättning för att göra gällande fel

En säljare ansvarar bara för sådana faktiska fel som göra att husbilen eller husvagnens skick strider mot avtalet eller vad köparen rimligen kan förvänta sig givet till exempel ålder, grad av användning och pris. Det nyss sagda innebär att en 30-40 år gammal orenoverad husvagn som köps för en billig penning kan förmodligen köparen ha små eller obefintliga förväntningar på. Det innebär att en fuktskada som upptäcks på vagnen efter köpet kanske inte ens utgör fel i juridisk mening. Annan blir bedömningen på en ny och dyrare vagn, eller i de fall säljaren i köpeavtalet, eller i annons inför köpet, utfäst att vagnen ska vara fuktfri (läs mer om köprättsliga fel).

Vid privatköp gäller undersökningsplikt

Vid köp av en husvagn eller husbil från en näringsidkare av en privatperson föreligger ingen undersökningsplikt. Undersökningsplikt föreligger däremot i alla andra fall, dvs. fall där köplagen (1990:932) är tillämplig – inklusive fall av köp av husvagn eller husbil av privatperson. Undersökningsplikten innebär att köparen inte kan åberopa sådant som han upptäckt eller borde ha upptäckt vid undersökning inför köpet. Har köparen inte fått se vagnen innan köpet och inte heller blivit ombedd att undersöka vagnen föreligger det föreligger dock ingen undersökningsplikt. Undersökningsplikten kan minskas i omfattning om säljaren har utfäst att vagnen ska vara fuktfri eller lämnat annat underlag som pekat i den riktningen, motsatsvis kan undersökningsplikten utökas om det funnits konkreta indikationer på fukt.

Konsekvensen av ej uppfylld undersökningsplikt är att köparen förlorar rätten att kräva säljaren med anledning av felet (läs mer om undersökningsplikt).

I rättsfallet från Högsta domstolen NJA 1996 s. 598 var det tal om två makar som bytt till sig en husbil. Makarna hade inte hjälp av besiktningsman vid undersökning av husbilen inför köpet. Det hade inte varit möjligt för makarna att enkelt se att det förelåg fuktskada – däremot hade en av makarna känt en mögellukt i husbilen som skulle kunna tyda på fuktskada. Det skulle kunna föranleda en utökad undersökningsplikt – men säljarens svar när samma maka tog upp sina farhågor var lugnande och närmast bagatelliserande. Som möjlig förklaring till lukten hänvisade säljaren till de omständigheter under vilka bilen förvarats under den förflutna vintern. Makarna ansågs ha uppfyllt sin undersökningsplikt och tilläts att häva avtalet. Rättsfallet visar samspelet mellan undersökningsplikten och uppgifter från säljaren.

Våra jurister är experter på köprätt

Juristbyrån Din Juridik är specialiserad på juridiken kring köp av varor i allmänhet – köprätten. Exempel på tvister där Din Juridik bistår är tvister med bilhandlare, tillverkare, försäkringsbolag, mellan näringsidkare och mellan privatpersoner. Vi bistår även i ärenden kring internationella köp. Vi bistår köpare såväl som säljare. Vi är en juristbyrå som bistår i alla juridiska ärenden kring köprätt. Vi biträder privatpersoner såväl som företag i hela Sverige.

– Ärlig bedömning av utsikterna i ditt fall

Vår ambition är att hela tiden driva ditt mål framåt för den snabbaste, bästa och mest kostnadseffektiva lösningen. Vi ger dig en rak och tydlig bedömning av dina utsikter att nå framgång. Vi tar oss inte an fall där vi bedömer att utsikterna till framgång är små. Läs mer om Juristbyrån Din Juridik.

Observera krav på reklamation

Har du upptäckt fel som du anser att säljaren ska svara för? Du har väl reklamerat felen till säljaren? En reklamation ska ske inom skälig tid från det att ett fel upptäckts, eller borde ha upptäckts. Reklamation ska alltså göras skyndsamt efter det att du upptäckt ett fel. Genomförd reklamation är en förutsättning för att göra gällande t.ex. rätt till hävning, prisavdrag eller skadestånd. Genomförd reklamation är också en förutsättning för att aktivera rättskyddsmomentet i eventuell försäkring som kan täcka större delen av de juridiska kostnaderna.

– Rättsskyddsförsäkring

I en fordonsförsäkring ingår i de allra flesta fall ett så kallat rättsskyddsmoment/rättsskyddsförsäkring. Denna del av försäkringen täcker kostnader för juridiskt ombud. Om du tecknat försäkringen samma dag som du köpt fordonet täcker försäkringen normalt en tvist med säljaren. På samma sätt gäller försäkringen för säljaren förutsatt att fordonet var försäkrat på dagen för försäljning.

Vi rekommenderar att du gör reklamation innan du anlitar oss eftersom vi då direkt kan skicka in en ansökan till försäkringsbolaget om att tillämpa rättsskydd. Läs mer om rättsskydd.

Kontakta oss

Upp till 10 minuter kostnadsfritt

Kontakta oss redan idag genom att ringa 08-189 891 för att diskutera ditt juridiska problem och förutsättningarna för att driva ditt ärende framåt med hjälp av oss. Vi ger dig upp till 10 minuters kostnadsfri inledande rådgivning över telefon*. Du kan också skicka e-post till info@d-jur.se. Notera att du i många fall kan ha rätt till rättsskydd i din försäkring som kan täcka en stor del av kostnaderna för att anlita oss.

*Förutsatt att ditt ärende bedöms rimligt att driva juridiskt. Observera att vi inte kan hjälpa till i tvister som handlar om krav på mindre än ett halvt prisbasbelopp (= cirka 30 000 kr) på grund av att dessa handläggs som småmål och inte kan täckas av försäkring. Vi kan heller inte svara på frågor kopplade till sådana tvister.

Antal vunna eller förlikta mål

Eftersom vi inte tar oss an fall där vi bedömer att klienten har ringa möjlighet till framgång kan vi stoltsera med 9 av 10 vunna eller förlikta mål inom köprättslig juridik.

  • Övrig civilrättslig och offentligrättslig juridik
  • Köprättslig juridik

Experter på köprätt

Vi lägger ungefär 75 % av vår arbetstid på köprättslig juridik. Du kan således vara trygg i att detta är vårt specialistområde.

  • Domstolsprocess
  • Tredskodom eller av motparten medgivet krav

Oftast lösning utan rättegång

I över 50 % av fallen löser vi fallet utan att det behöver gå till huvudförhandling och dom. Till exempel genom att motparten medger kravet eller får en så kallad tredskodom mot sig.

  • Från en advokat som inte verkade bry sig, bytte jag till Din Juridik och Marcus Palmberg. Vilken skillnad! Marcus stod vid min sida genom hela ärendet, förvandlade mina tankar till... läs mer

    Lena Lundgren Avatar Lena Lundgren
    17 januari 2025

    Kunde inte fått en bättre Jurist än Marcus. Mycket hjälpsam och alltid tillgänglig för att svara på mina frågor. Fick mitt ärende lös otroligt snabbt. Jag varmt rekommendera denna juristfirma.... läs mer

    farzad hamid Avatar farzad hamid
    17 december 2024

    Det har varit en helt otroligt välfungerande process , i mitt fall en bil och information innan köp som inte höll måttet. Efter att Marcus P och hans kollegor... läs mer

    Lars Hultberg Avatar Lars Hultberg
    17 november 2024
  • Helt fantastisk på alla sätt. Rekommenderar verkligen Marcus! Hjälpte mig med ett långdraget ärende som nu äntligen är klart och löst sig på bästa sätt! Evigt tacksam 🙏

    Erika Borg Skaza Avatar Erika Borg Skaza
    17 oktober 2024

    Fick ett stort problem (obrukbar bil) med ett bilköp för ca 1.9milj av ett företag som säljer sportbilar. Då företaget har egna jurister och omsätter extremt mycket så lades det... läs mer

    Christoffer Pentmo Avatar Christoffer Pentmo
    17 september 2024

    Seriösa, noggranna med att inte ta för mycket betalt och informera om både avgift och rättskydd. Marcus var otroligt kunnig och snabb på att ge respons. Vi nådde en förlikning... läs mer

    Emma Lind Avatar Emma Lind
    17 augusti 2024
  • Min kontakt med Marcus, gör att jag vill varmt rekommendera honom.

    Jessica Magnusson Avatar Jessica Magnusson
    8 juli 2024

    En stor auktoriserad bilfirma försökte med ren mobbing och utpressningsmetoder undvika distansavtalslagens ångerrätt, Marcus satte dem på plats så efter två månaders tjafs löste han det på mindre än en... läs mer

    Nils Norell Avatar Nils Norell
    22 juni 2024

    Jag fick 15 minuters gratis rådgivning gällande ett bilköp. Bilen visade sig ha ett väldigt kostsamt fel. Bilfirman vägrade stå för lagning, samt erbjöd sig att köpa tillbaks bilen för... läs mer

    Ulli Gustafsson Avatar Ulli Gustafsson
    22 juni 2024