Reklamera dolt fel i fastighet

Har du upptäckt ett dolt fel i din fastighet? – Då behöver du reklamera felet till säljaren. En reklamation av ett dolt fel måste ske inom skälig tid från det att du har upptäckt felet – annars förlorar du rätten att driva talan om det dolda felet mot säljaren.

Med vår tjänst skapar du tyngd bakom din reklamation eftersom den skapas på vårt brevpapper – vi är en erfaren fastighetsjuridisk byrå, den blir dessutom rätt strukturerad för att göra reklamationen juridiskt giltig. Möjligheterna är därför stora att komma överens med säljaren utan att behöva driva fallet vidare i domstol.

Skriv reklamation online

695 kr

På 15 minuter skriver du en juridiskt korrekt reklamation. Du kan också låta oss upprätta reklamationen (se nedan).

Preskriptionsfrist och reklamationsfrist

– två olika saker

Om du upptäcker ett dolt fel i en fastighet du har köpt, inom 10 år från det att du köpt fastigheten, har du enligt svensk lag (jordabalken) rätt att rikta krav på prisavdrag/skadestånd mot säljaren. Preskriptionsfristen är 10 år från köpekontraktets undertecknande.

Reklamation av fel i fastighet däremot, måste ske inom skälig tid från det att du har upptäckt felet. Skälig tid är normalt cirka två månader. Om reklamation inte sker inom skälig tid, förlorar du rätten att kräva ersättning från säljaren.

Så här går det till
  • Fyll i formuläret
  • Betala via kortbetalning
  • Reklamationen upprättas
  • Leverans via e-post

Frågor och svar

Det har gått längre tid än två månader från det att jag upptäckt det dolda felet, kan jag reklamera?

Jordabalken föreskriver endast att reklamation ska ske inom skälig tid. I vissa domstolsavgöranden har detta efter de faktiska omständigheterna bedömts till cirka två månader. Vad som utgör skälig tid är dock alltid beroende av de specifika omständigheterna och reklamation kan alltså vara giltig även efter två månader. Vi rekommenderar ändå alltid att göra reklamation eftersom det kan hända att säljaren går med på dina krav.

Hur bevisar jag att reklamation har skett?

I vår onlinetjänst kan du ange till vilken e-postadress reklamationen ska skickas – även till motparts e-postadress, I våra system har vi sedan loggar som utgör bevis på att reklamation har skett.

Kan jag få hjälp av jurist med att upprätta reklamationen?

Ja, har du någon specifik fråga angående tjänsten kan du höra av dig till oss – kontaktuppgifter finns i onlinetjänsten. Vill du hellre att vi upprättar din reklamation är det bara att ringa oss eller skicka ett e-postmeddelande – kontaktuppgifter finns till höger.

Ta hjälp av vår jurist

2495 kr

Säkerställ att reklamationen blir så slagkraftig som möjligt för att öka möjligheterna till att göra upp i godo. Tryck på knappen för att boka ditt telefonmöte med vår jurist eller ring oss på 08-559 16 295. Under mötet går vi igenom hela situationen och ger dig tips på hur du går vidare. Mötet kan alltså även ses som en första konsultation i ett dolda fel-ärende där vi hjälper dig att komma vidare.

Våra recensioner

Vettigt chatt..... bra infomation.

5,0 rating
29 mars 2023

Enkelt och smidigt. Rimliga priser.

Ingvar Ljungqvist

Enkelt och prisvärt

5,0 rating
15 september 2022

Fungerade perfekt. Uppskattade detaljen att kunna spara och fortsätta vid ett senare tillfälle. Snabbt svar i chatten då det var funderingar.

Alf Johansson

Smidigt att upprätta äktenskapsförord till bra pris

5,0 rating
10 augusti 2022

Tjänsten för att upprätta ett äktenskapsförord var väldigt enkel att använda och jag känner att jag fick den information som jag behövde för att kunna göra det.

Daniel Kempe

Prisvärt, smidigt och snabbt

5,0 rating
7 juli 2022

Gick snabbt att fylla i. Betalning genom klarna (Stort plus). Leverans per e-mail (automatiskt) inom 2-3 minuter. Rekommenderas!

Shahin

Enkelt

5,0 rating
19 oktober 2021

Mkt tydligt och enkelt..

Hahjar Gorgis

Betala med