Reklamera dolt fel i fastighet

Har du upptäckt ett dolt fel i din fastighet? – Då behöver du reklamera felet till säljaren. En reklamation av ett dolt fel måste ske inom skälig tid från det att du har upptäckt felet – annars förlorar du rätten att driva talan om det dolda felet mot säljaren.

Kontakta oss

Kontakta oss så upprättar vi din reklamation

Preskriptionsfrist och reklamationsfrist

– två olika saker

Om du upptäcker ett dolt fel i en fastighet du har köpt, inom 10 år från det att du köpt fastigheten, har du enligt svensk lag (jordabalken) rätt att rikta krav på prisavdrag/skadestånd mot säljaren. Preskriptionsfristen är 10 år från köpekontraktets undertecknande.

Reklamation av fel i fastighet däremot, måste ske inom skälig tid från det att du har upptäckt felet. Skälig tid är normalt cirka två månader. Om reklamation inte sker inom skälig tid, förlorar du rätten att kräva ersättning från säljaren.

Så här går det till
  • Boka telefonmöte
  • Betalning
  • Reklamationen upprättas
  • Leverans via e-post

Frågor och svar

Det har gått längre tid än två månader från det att jag upptäckt det dolda felet, kan jag reklamera?

Jordabalken föreskriver endast att reklamation ska ske inom skälig tid. I vissa domstolsavgöranden har detta efter de faktiska omständigheterna bedömts till cirka två månader. Vad som utgör skälig tid är dock alltid beroende av de specifika omständigheterna och reklamation kan alltså vara giltig även efter två månader. Vi rekommenderar ändå alltid att göra reklamation eftersom det kan hända att säljaren går med på dina krav.

Ta hjälp av vår jurist

Säkerställ att reklamationen blir så slagkraftig som möjligt för att öka möjligheterna till att göra upp i godo. Tryck på knappen för att boka ditt telefonmöte med vår jurist eller ring oss på 08-189 891. Under mötet går vi igenom hela situationen och ger dig tips på hur du går vidare. Mötet kan alltså även ses som en första konsultation i ett dolda fel-ärende där vi hjälper dig att komma vidare.

Våra recensioner

Vad våra tidigare klienter säger

Till våra omdömen på Google

  • Min kontakt med Marcus, gör att jag vill varmt rekommendera honom.

    Jessica Magnusson Avatar Jessica Magnusson
    8 juli 2024

    En stor auktoriserad bilfirma försökte med ren mobbing och utpressningsmetoder undvika distansavtalslagens ångerrätt, Marcus satte dem på plats så efter två månaders tjafs löste han det på mindre än en... läs mer

    Nils Norell Avatar Nils Norell
    22 juni 2024

    Jag fick 15 minuters gratis rådgivning gällande ett bilköp. Bilen visade sig ha ett väldigt kostsamt fel. Bilfirman vägrade stå för lagning, samt erbjöd sig att köpa tillbaks bilen för... läs mer

    Ulli Gustafsson Avatar Ulli Gustafsson
    22 juni 2024
  • Otroligt bra hjälp! Vi kom fram till att det faktiskt inte var värt att driva vidare ärendet juridiskt. Trots det fick jag ovärderlig hjälp och många bra tips i en... läs mer

    Anders Westermark Avatar Anders Westermark
    22 maj 2024

    Så skönt att få ett uttalande av kunnig jurist.

    Jeanette Donaldsdotter Avatar Jeanette Donaldsdotter
    22 maj 2024

    Snabba, tydliga svar och återkoppling gällande juridiskrådgivning. Vi fick konkreta förslag på lösning och vad som faktiskt gäller med länkar till gällande lagstiftning. Rekommenderar dem starkt.

    Patrik Forsström Avatar Patrik Forsström
    22 april 2024
  • Otrolig fint bemötande. Professionell rådgivning. Lätt att ta kontakt med. Väldigt nöjd tjänsten.

    Najwa Ghajraoui Avatar Najwa Ghajraoui
    22 april 2024

    Super! Konkret och bra information. Rekommenderas.

    GLHF Avatar GLHF
    22 mars 2024

    Lätt ,snabbt och enkelt. Bra service

    Christer Häggberg Avatar Christer Häggberg
    22 februari 2024