Reklamation

Har du köpt något men är missnöjd? Till exempel beroende på att det du köpt har fel eller för att du överhuvudtaget inte har fått det du köpt eller avtalat om.

I juridisk mening är varor saker som du köper – allt från bilar och båtar till en TV. Tjänster däremot är till exempel om du låter en entreprenör renovera badrummet i din lägenhet.

Om du vill kräva något av säljaren på grund av att du är missnöjd måste du reklamera felet. Reklamation ska ske skyndsamt. 

Skriv reklamation

Låt oss upprätta din reklamation.

Reklamation

– måste ske skyndsamt

Den som vill anmärka på ett fel eller dröjsmål i en köpt vara eller tjänst måste göra det skyndsamt. Enligt allmänna juridiska regler gäller att reklamation ska ske inom skälig tid från det att köparen upptäckte felet eller dröjsmålet. Att reklamation sker inom skälig tid är en förutsättning för att kunna göra gällande ett fel – vänta därför inte med att göra din reklamation.

Vad som är skälig tid varierar beroende på omständigheter i det enskilda fallet, som till exempel felets komplexitet och övriga omständigheter. Enligt vissa delar av lagstiftningen som gäller mellan privatpersoner och företag (konsumentköplagen/konsumenttjänstlagen) anses en reklamation inom två månader alltid vara inom skälig tid.

Vill du ha avancerad rådgivning av vår jurist som upprättar reklamationen åt dig är du välkommen ringa oss direkt på 08-18 98 91.

Så här går det till
  • Ta kontakt med oss på telefon

Frågor och svar

Vad ska en giltig reklamation innehålla?

Utöver uppgift om vem som är motpart måste en giltig reklamation innehålla uppgift om varför du anser att fel eller dröjsmål föreligger i den köpta varan eller tjänsten. Det är alltså inte tillräckligt att ange att det exempelvis är “fel på bilen”. Reklamationen ska istället formuleras som att det är “fel på bilen då motorn inte går att starta” och det ska framgå att du hävdar att säljaren är ansvarig för detta.

När kan jag senast reklamera?

Reklamation ska ske inom skälig tid (se ovan) från det att felet eller dröjsmålet har upptäckts eller borde ha upptäckts. Det finns dock så kallade preklusions- och preskriptionstider som är olika långa beroende på vilken typ av vara som köpts. Om en reklamation utförs efter preskription eller preklusion är den ogiltig och några anspråk kan inte längre ställas mot säljaren. Tiderna varierar mellan 3-10 år beroende på typ av vara eller tjänst.

Vad gäller reklamation av fel på fast egendom?

På grund av de höga värdena rekommenderar vi dig att kontakta vår jurist (till höger) som kan skriva din reklamation.

Reklamation – krav för rättsskydd

Försäkringsbolagen har som krav för att bevilja rättsskydd att du ska ha ställt ett anspråk mot säljaren som säljaren sedan har nekat till eller inte svarat på inom svarstiden.

Låt vår jurist upprätta din reklamation

Vill du ha avancerad expertrådgivning och att vi upprättar din reklamation åt dig? Vi går igenom ärendet per telefon och upprättar reklamation baserat på telefonsamtalet och handlingar/korrespondens som du skickar till oss. Tryck på knappen för att komma till vår kontaktsida eller ring oss direkt på 08-18 98 91.

Våra recensioner

Vad våra tidigare klienter säger

Till våra omdömen på Google

  • Från en advokat som inte verkade bry sig, bytte jag till Din Juridik och Marcus Palmberg. Vilken skillnad! Marcus stod vid min sida genom hela ärendet, förvandlade mina tankar till... läs mer

    Lena Lundgren Avatar Lena Lundgren
    17 januari 2025

    Kunde inte fått en bättre Jurist än Marcus. Mycket hjälpsam och alltid tillgänglig för att svara på mina frågor. Fick mitt ärende lös otroligt snabbt. Jag varmt rekommendera denna juristfirma.... läs mer

    farzad hamid Avatar farzad hamid
    17 december 2024

    Det har varit en helt otroligt välfungerande process , i mitt fall en bil och information innan köp som inte höll måttet. Efter att Marcus P och hans kollegor... läs mer

    Lars Hultberg Avatar Lars Hultberg
    17 november 2024
  • Helt fantastisk på alla sätt. Rekommenderar verkligen Marcus! Hjälpte mig med ett långdraget ärende som nu äntligen är klart och löst sig på bästa sätt! Evigt tacksam 🙏

    Erika Borg Skaza Avatar Erika Borg Skaza
    17 oktober 2024

    Fick ett stort problem (obrukbar bil) med ett bilköp för ca 1.9milj av ett företag som säljer sportbilar. Då företaget har egna jurister och omsätter extremt mycket så lades det... läs mer

    Christoffer Pentmo Avatar Christoffer Pentmo
    17 september 2024

    Seriösa, noggranna med att inte ta för mycket betalt och informera om både avgift och rättskydd. Marcus var otroligt kunnig och snabb på att ge respons. Vi nådde en förlikning... läs mer

    Emma Lind Avatar Emma Lind
    17 augusti 2024
  • Min kontakt med Marcus, gör att jag vill varmt rekommendera honom.

    Jessica Magnusson Avatar Jessica Magnusson
    8 juli 2024

    En stor auktoriserad bilfirma försökte med ren mobbing och utpressningsmetoder undvika distansavtalslagens ångerrätt, Marcus satte dem på plats så efter två månaders tjafs löste han det på mindre än en... läs mer

    Nils Norell Avatar Nils Norell
    22 juni 2024

    Jag fick 15 minuters gratis rådgivning gällande ett bilköp. Bilen visade sig ha ett väldigt kostsamt fel. Bilfirman vägrade stå för lagning, samt erbjöd sig att köpa tillbaks bilen för... läs mer

    Ulli Gustafsson Avatar Ulli Gustafsson
    22 juni 2024