Köpt bil med fel?

Guide steg för steg – Så här gör du för att reklamera bilköpet

 

Steg 1

Reklamera till säljaren att du har upptäckt fel på bilen. En reklamation innebär att du berättar för säljaren vilka fel du har upptäckt och att du anser att säljaren ansvarar för felen. Det är viktigt att du reklamerar på ett sätt som är läsbart i efterhand så att du kan bevisa att reklamation har skett. Det enklaste är normalt att skicka ett e-postmeddelande till säljarens uppgivna e-postadress. Det kan i vissa situationer vara bättre att skicka ett rekommenderat brev.

Vid köp i egenskap av privatperson av en bilfirma är säljaren i normalfallet ansvarig för att reparera fel som visat sig i nära anslutning till köpet och som inte är normala för ålder och miltal, medan det vid privatköp beror på omständigheterna. Läs mer om köp från bilfirma. Läs mer om bilköp från privatperson eller mellan företag.

Steg 2

Om säljaren vägrar godta din reklamation, eller inte vidtar någon åtgärd, är det dags att dokumentera felen på bilen genom att låta en oberoende verkstad felsöka och skriva ett utlåtande. På detta sätt kan du bevisa att det faktiskt är fel på bilen och vad felen konkret innebär. Du får normalt även ett underlag angående reparationskostnaden. Det hjälper dig att avgöra om du bör gå vidare med en juridisk process. Det kan vara en god idé att skicka utlåtandet till säljaren som ett sista försök att göra upp i godo.

Steg 3

Du kan välja att göra en anmälan till allmänna reklamationsnämnden (ARN) om du är privatperson och har en tvist med en bilhandlare. ARN-processen tar dock lång tid och resulterar endast i en rekommendation om hur tvisten kan lösas. Rekommendationen är inte bindande för säljaren. Endast om motparten är ett större och väletablerat företag kan du i regel räkna med att rekommendationen följs.

Om ditt krav uppgår till minst ett halvt prisbasbelopp (26 750 kr för år 2023) kan vi hjälpa dig att driva ditt krav mot säljaren. Om du omfattas av rättsskyddsförsäkring gör vi anmälan dit och försäkringen täcker då övervägande delen av arvodet. Läs mer om priser eller kontakta oss.

Kontakta oss

Upp till 10 minuter kostnadsfritt

Kontakta oss redan idag genom att ringa 08-189 891 för att diskutera ditt juridiska problem och förutsättningarna för att driva ditt ärende framåt med hjälp av oss. Vi ger dig upp till 10 minuters kostnadsfri inledande rådgivning över telefon*. Du kan också skicka e-post till info@d-jur.se. Notera att du i många fall kan ha rätt till rättsskydd i din försäkring som kan täcka en stor del av kostnaderna för att anlita oss.

*Förutsatt att ditt ärende bedöms rimligt att driva juridiskt. Observera att vi inte kan hjälpa till i tvister som handlar om krav på mindre än ett halvt prisbasbelopp (= cirka 30 000 kr) på grund av att dessa handläggs som småmål och inte kan täckas av försäkring. Vi kan heller inte svara på frågor kopplade till sådana tvister.

Antal vunna eller förlikta mål

Eftersom vi inte tar oss an fall där vi bedömer att klienten har ringa möjlighet till framgång kan vi stoltsera med 9 av 10 vunna eller förlikta mål inom köprättslig juridik.

  • Övrig civilrättslig och offentligrättslig juridik
  • Köprättslig juridik

Experter på köprätt

Vi lägger ungefär 75 % av vår arbetstid på köprättslig juridik. Du kan således vara trygg i att detta är vårt specialistområde.

  • Domstolsprocess
  • Tredskodom eller av motparten medgivet krav

Oftast lösning utan rättegång

I över 50 % av fallen löser vi fallet utan att det behöver gå till huvudförhandling och dom. Till exempel genom att motparten medger kravet eller får en så kallad tredskodom mot sig.

Omdömen

Vad våra klienter säger
  • Min kontakt med Marcus, gör att jag vill varmt rekommendera honom.

    Jessica Magnusson Avatar Jessica Magnusson
    8 juli 2024

    En stor auktoriserad bilfirma försökte med ren mobbing och utpressningsmetoder undvika distansavtalslagens ångerrätt, Marcus satte dem på plats så efter två månaders tjafs löste han det på mindre än en... läs mer

    Nils Norell Avatar Nils Norell
    22 juni 2024

    Jag fick 15 minuters gratis rådgivning gällande ett bilköp. Bilen visade sig ha ett väldigt kostsamt fel. Bilfirman vägrade stå för lagning, samt erbjöd sig att köpa tillbaks bilen för... läs mer

    Ulli Gustafsson Avatar Ulli Gustafsson
    22 juni 2024
  • Otroligt bra hjälp! Vi kom fram till att det faktiskt inte var värt att driva vidare ärendet juridiskt. Trots det fick jag ovärderlig hjälp och många bra tips i en... läs mer

    Anders Westermark Avatar Anders Westermark
    22 maj 2024

    Så skönt att få ett uttalande av kunnig jurist.

    Jeanette Donaldsdotter Avatar Jeanette Donaldsdotter
    22 maj 2024

    Snabba, tydliga svar och återkoppling gällande juridiskrådgivning. Vi fick konkreta förslag på lösning och vad som faktiskt gäller med länkar till gällande lagstiftning. Rekommenderar dem starkt.

    Patrik Forsström Avatar Patrik Forsström
    22 april 2024
  • Otrolig fint bemötande. Professionell rådgivning. Lätt att ta kontakt med. Väldigt nöjd tjänsten.

    Najwa Ghajraoui Avatar Najwa Ghajraoui
    22 april 2024

    Super! Konkret och bra information. Rekommenderas.

    GLHF Avatar GLHF
    22 mars 2024

    Lätt ,snabbt och enkelt. Bra service

    Christer Häggberg Avatar Christer Häggberg
    22 februari 2024