Köpt bil med fel?
Guide steg för steg – Så här gör du för att reklamera bilköpet
Steg 1
Reklamera till säljaren att du har upptäckt fel på bilen. En reklamation innebär att du berättar för säljaren vilka fel du har upptäckt och att du anser att säljaren ansvarar för felen. Det är viktigt att du reklamerar på ett sätt som är läsbart i efterhand så att du kan bevisa att reklamation har skett. Det enklaste är normalt att skicka ett e-postmeddelande till säljarens uppgivna e-postadress. Det kan i vissa situationer vara bättre att skicka ett rekommenderat brev.
Vid köp i egenskap av privatperson av en bilfirma är säljaren i normalfallet ansvarig för att reparera fel som visat sig i nära anslutning till köpet och som inte är normala för ålder och miltal, medan det vid privatköp beror på omständigheterna. Läs mer om köp från bilfirma. Läs mer om bilköp från privatperson eller mellan företag.
Steg 2
Om säljaren vägrar godta din reklamation, eller inte vidtar någon åtgärd, är det dags att dokumentera felen på bilen genom att låta en oberoende verkstad felsöka och skriva ett utlåtande. På detta sätt kan du bevisa att det faktiskt är fel på bilen och vad felen konkret innebär. Du får normalt även ett underlag angående reparationskostnaden. Det hjälper dig att avgöra om du bör gå vidare med en juridisk process. Det kan vara en god idé att skicka utlåtandet till säljaren som ett sista försök att göra upp i godo.
Steg 3
Du kan välja att göra en anmälan till allmänna reklamationsnämnden (ARN) om du är privatperson och har en tvist med en bilhandlare. ARN-processen tar dock lång tid och resulterar endast i en rekommendation om hur tvisten kan lösas. Rekommendationen är inte bindande för säljaren. Endast om motparten är ett större och väletablerat företag kan du i regel räkna med att rekommendationen följs.
Om ditt krav uppgår till minst ett halvt prisbasbelopp (26 750 kr för år 2023) kan vi hjälpa dig att driva ditt krav mot säljaren. Om du omfattas av rättsskyddsförsäkring gör vi anmälan dit och försäkringen täcker då övervägande delen av arvodet. Läs mer om priser eller kontakta oss.
Antal vunna eller förlikta mål
Eftersom vi inte tar oss an fall där vi bedömer att klienten har ringa möjlighet till framgång kan vi stoltsera med 9 av 10 vunna eller förlikta mål inom köprättslig juridik.
- Övrig civilrättslig och offentligrättslig juridik
- Köprättslig juridik
Experter på köprätt
Vi lägger ungefär 75 % av vår arbetstid på köprättslig juridik. Du kan således vara trygg i att detta är vårt specialistområde.
- Domstolsprocess
- Tredskodom eller av motparten medgivet krav
Oftast lösning utan rättegång
I över 50 % av fallen löser vi fallet utan att det behöver gå till huvudförhandling och dom. Till exempel genom att motparten medger kravet eller får en så kallad tredskodom mot sig.