Reklamation – krav att meddela säljaren att fel upptäckts

Den här artikeln handlar om köparens reklamationsplikt vid köp av lös egendom – till exempel bostadsrätter, värdepapper, företag och lösa saker så som fordon, båtar, maskiner och hemutrustning. Artikeln behandlar reklamationsplikten vid köp av bostadsrätter, men inte fastigheter, som har en egen reglering.

Om det fel som köparen åberopar är ett köprättsligt fel (läs mer) och köparen har uppfyllt sin eventuella undersökningsplikt (läs mer) finns förutsättningar för köparen att kräva åtgärd från säljaren. Köparen måste dock reklamera felet till säljaren inom en viss tid. Denna tid är olika beroende på om köplagen eller konsumentköplagen är tillämplig.

– Reklamationsplikten enligt Konsumentköplagen

Konsumentköplagen 2022:260 gäller köp mellan näringsidkare och konsumenter vid köp av lösa saker (läs mer om gränsen för lagens tillämplighet). Till exempel mellan en bilhandlare, båtförsäljare, handelskedja, tillverkare, återförsäljare eller annan näringsidkare och en privatperson.

Av 5 kap 2 § konsumentköplagen framgår att köparen förlorar rätten att åberopa ett fel om han inte reklamerar felet inom skälig tid från det att han märkt eller borde ha märkt felet till säljaren eller säljarens reparatör eller förmedlare. Handlar det om ett uppenbart fel på varan som konsumenten borde ha upptäckt vid leverans, räknas tiden från det att konsumenten mottog varan.

Vad som är skälig tid för att lämna reklamation varierar från fall till fall och beror på omständigheterna i det enskilda fallet. Enligt samma paragraf gäller att en reklamation som lämnats inom två månader från det att köparen märkt felet alltid ska anses ha lämnats i rätt tid.

Enligt samma paragraf gäller en absolut tidsgräns på 3 år räknat från köpet för att reklamera ett fel (om inte annat följer av garanti). Detta innebär att ett fel inte kan åberopas efter att tre år förflutit från köpet.

Det ska påpekas att för att kunna reklamera ett fel ska felet även utgöra ett köprättsligt fel som ska ha funnits vid vid avlämnandet av varan (läs mer).

– Reklamationsplikten enligt Köplagen (1990:931)

Köplagen (1990:931) gäller vid köp av lös egendom mellan privatpersoner sinsemellan, mellan företag sinsemellan och då privatpersoner säljer till företag. Lös egendom inkluderar, utöver lösa saker (se ovan), även bostadsrätter, aktier och köp av företag.

Av 32 § köplagen framgår att köparen förlorar rätten att åberopa ett fel om han inte reklamerar felet inom skälig tid från det att han märkt eller borde ha märkt felet. Handlar det om ett uppenbart fel på varan som köparen borde ha upptäckt vid leverans, räknas tiden från det att köparen mottog varan. Enligt köplagen föreligger alltid en undersökningsplikt för köparen i samband med leverans. Om köparen borde ha upptäckt felet vid en sådan undersökning räknas den skäliga tiden från det att en sådan undersökning skulle ha företagits (läs mer).

Vad som utgör skälig tid varierar från fall till fall och beror på omständigheterna i det enskilda fallet.

Enligt 32 § köplagen föreligger en absolut tidsgräns för reklamation på två år (om ej annat följer av garanti). Fel som upptäcks då mer än två år förflutit kan inte åberopas mot säljaren.

Som framgår ovan är köplagens regler om reklamation mer stränga än konsumentköplagen. Dels har köplagen en kortare tidsgräns på två år, dels finns ingen gräns där reklamation inom två månader från upptäckt av fel alltid anses skäligt. Enligt köplagen kan skälig tid för reklamation vara betydligt kortare än två månader.

Det ska påpekas att för att kunna reklamera ett fel ska felet även utgöra ett köprättsligt fel som ska ha funnits vid vid riskens övergång/leveransen (läs mer).

– Reklamationsplikt enligt Internationella köplagen, CISG (1987:822)

Internationella köplagen (CISG) gäller vid köp mellan näringsidkare i olika länder (läs mer). Även när CISG är tillämplig gäller att reklamation ska lämnas på liknande sätt som enligt köplagen.

Våra jurister är experter på köprätt

Juristbyrån Din Juridik är specialiserad på juridiken kring köp av varor i allmänhet – köprätten. Exempel på tvister där Din Juridik bistår är tvister med bilhandlare, tillverkare, försäkringsbolag, mellan näringsidkare och mellan privatpersoner. Vi bistår även i ärenden kring internationella köp. Vi bistår köpare såväl som säljare. Vi är en juristbyrå som bistår i alla juridiska ärenden kring köprätt. Vi biträder privatpersoner såväl som företag i hela Sverige.

– Ärlig bedömning av utsikterna i ditt fall

Vår ambition är att hela tiden driva ditt mål framåt för den snabbaste, bästa och mest kostnadseffektiva lösningen. Vi ger dig en rak och tydlig bedömning av dina utsikter att nå framgång. Vi tar oss inte an fall där vi bedömer att utsikterna till framgång är små. Läs mer om några av våra fall.

Kontakta oss

Upp till 10 minuter kostnadsfritt

Kontakta oss redan idag genom att ringa 08-189 891 för att diskutera ditt juridiska problem och förutsättningarna för att driva ditt ärende framåt med hjälp av oss. Vi ger dig upp till 10 minuters kostnadsfri inledande rådgivning över telefon*. Du kan också skicka e-post till info@d-jur.se. Notera att du i många fall kan ha rätt till rättsskydd i din försäkring som kan täcka en stor del av kostnaderna för att anlita oss.

*Förutsatt att ditt ärende bedöms rimligt att driva juridiskt. Observera att vi inte kan hjälpa till i tvister som handlar om krav på mindre än ett halvt prisbasbelopp (= cirka 30 000 kr) på grund av att dessa handläggs som småmål och inte kan täckas av försäkring. Vi kan heller inte svara på frågor kopplade till sådana tvister.

Antal vunna eller förlikta mål

Eftersom vi inte tar oss an fall där vi bedömer att klienten har ringa möjlighet till framgång kan vi stoltsera med 9 av 10 vunna eller förlikta mål inom köprättslig juridik.

  • Övrig civilrättslig och offentligrättslig juridik
  • Köprättslig juridik

Experter på köprätt

Vi lägger ungefär 75 % av vår arbetstid på köprättslig juridik. Du kan således vara trygg i att detta är vårt specialistområde.

  • Domstolsprocess
  • Tredskodom eller av motparten medgivet krav

Oftast lösning utan rättegång

I över 50 % av fallen löser vi fallet utan att det behöver gå till huvudförhandling och dom. Till exempel genom att motparten medger kravet eller får en så kallad tredskodom mot sig.

Vad våra tidigare klienter säger

Till våra omdömen på Google

  • Från en advokat som inte verkade bry sig, bytte jag till Din Juridik och Marcus Palmberg. Vilken skillnad! Marcus stod vid min sida genom hela ärendet, förvandlade mina tankar till... läs mer

    Lena Lundgren Avatar Lena Lundgren
    17 januari 2025

    Kunde inte fått en bättre Jurist än Marcus. Mycket hjälpsam och alltid tillgänglig för att svara på mina frågor. Fick mitt ärende lös otroligt snabbt. Jag varmt rekommendera denna juristfirma.... läs mer

    farzad hamid Avatar farzad hamid
    17 december 2024

    Det har varit en helt otroligt välfungerande process , i mitt fall en bil och information innan köp som inte höll måttet. Efter att Marcus P och hans kollegor... läs mer

    Lars Hultberg Avatar Lars Hultberg
    17 november 2024
  • Helt fantastisk på alla sätt. Rekommenderar verkligen Marcus! Hjälpte mig med ett långdraget ärende som nu äntligen är klart och löst sig på bästa sätt! Evigt tacksam 🙏

    Erika Borg Skaza Avatar Erika Borg Skaza
    17 oktober 2024

    Fick ett stort problem (obrukbar bil) med ett bilköp för ca 1.9milj av ett företag som säljer sportbilar. Då företaget har egna jurister och omsätter extremt mycket så lades det... läs mer

    Christoffer Pentmo Avatar Christoffer Pentmo
    17 september 2024

    Seriösa, noggranna med att inte ta för mycket betalt och informera om både avgift och rättskydd. Marcus var otroligt kunnig och snabb på att ge respons. Vi nådde en förlikning... läs mer

    Emma Lind Avatar Emma Lind
    17 augusti 2024
  • Min kontakt med Marcus, gör att jag vill varmt rekommendera honom.

    Jessica Magnusson Avatar Jessica Magnusson
    8 juli 2024

    En stor auktoriserad bilfirma försökte med ren mobbing och utpressningsmetoder undvika distansavtalslagens ångerrätt, Marcus satte dem på plats så efter två månaders tjafs löste han det på mindre än en... läs mer

    Nils Norell Avatar Nils Norell
    22 juni 2024

    Jag fick 15 minuters gratis rådgivning gällande ett bilköp. Bilen visade sig ha ett väldigt kostsamt fel. Bilfirman vägrade stå för lagning, samt erbjöd sig att köpa tillbaks bilen för... läs mer

    Ulli Gustafsson Avatar Ulli Gustafsson
    22 juni 2024